Dla bezpieczeństwa, komfortu jazdy oraz trwałości opon ważna jest regularna kontrola poziomu ciśnienia w oponach. Zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie ciśnienie może mieć negatywny wpływ na komfort jazdy i zużycie paliwa.
Czy opony naprawdę tracą ciśnienie w nocy?
To dość powszechne zjawisko przy znacznych różnicach temperatur w ciągu dnia i nocy czy przy porównaniu ciśnienia w oponach zaraz po zakończeniu podróży i po dłuższym postoju. Gdy powietrze w kole jest gorące (lepiej rozgrzane), rozpręża się i zwiększa swoją objętość, przez co ciśnienie rośnie. Natomiast, gdy powietrze w kole jest zimne (albo temperatura otoczenia spada), to objętość powietrza w kole się zmniejsza, przez co o poranku koło wygląda jakby miało zbyt mało powietrza. Wzrost ciśnienia następuje również podczas szybkiej jazdy przez dłuższy czas (albo przez dłuższy okres).
Co dzieje się, gdy opona jest zbytnio lub za mało napompowana?
Opona osiąga optymalną przyczepność do drogi przy określonym ciśnieniu mierzonym w PSI (funt na cal kwadratowy).
Zbyt napompowana opona ma mniejszą powierzchnię kontaktu z drogą, co negatywnie wpływa na bezpieczeństwo jazdy oraz na trwałość i osiągi opony. Ponadto opona ściera się nierównomiernie i jazda staje się niebezpieczna.
Niedopompowana opona natomiast zwiększa opory toczenia, a tym samym zużycie paliwa. Ponadto utrudnia panowanie nad autem, zwiększa ryzyko przebicia opony czy poślizgu, a takżę wydłuża drogę hamowania.
Gdzie znajdę informację o prawidłowym ciśnieniu w oponie?
Informacje o prawidłowym ciśnieniu opon (wyrażone w PSI lub barach) są zawarte w książce obsługi samochodu. Po wewnętrznej stronie drzwi kierowcy powinna się też znajdować naklejka z taką informacją. Danych dotyczących prawidłowego poziomu ciśnienia można też poszukać w internecie na stronie producenta. Zaleca się, aby kontrolę ciśnienia w oponach przeprowadzać mniej więcej co dwa tygodnie oraz przed dłuższą podróżą i po jej odbyciu. Niektóre auta są fabrycznie wyposażone w systemy monitorowania ciśnienia w oponach, gdzie w przypadku jego spadku, kierowca jest informowany za pomocą odpowiedniej kontrolki o konieczności sprawdzenia ciśnienia w ogumieniu.
Jak zmierzyć ciśnienie powietrza w oponie?
Przede wszystkim kontrolę poziomu ciśnienia należy przeprowadzić na zimnej oponie, czyli wtedy kiedy auto było nieużywane od co najmniej dwóch godzin. W sytuacji, kiedy zapaliła się kontrolka ciśnienia lub spadek ciśnienia w oponie jest zauważalny, pomiar ciśnienia należy przeprowadzić niezwłocznie.
Ciśnienie w oponie można sprawdzić za pomocą przyrządu pomiarowego, pompki lub skorzystać z przyrządów pomiarowych na stacjach paliw. Jeżeli opony są ciepłe tzn. auto było w ruchu przez co najmniej 15 minut lub było wystawione na działanie promieni słonecznych w ciepły dzień – rekomendowane jest napompowanie opon o 2 PSI powyżej zalecanego poziomu ciśnienia, a następnie ponowne sprawdzenie pomiaru i ewentualną korektę, gdy opony będą już chłodne.
Dowiedź się więcej o oponach na www.uniroyal.pl